lørdag 29. juni 2013

25. juni - Orlando

Ja, i dag er siste dagen vår i Orlando. I går  24 juni gikk hele dagen med til Outlet og en tur tilbake til Point Orlando på kvelden hvor vi fant en hyggelig restaurant som vi spiste middag. I dag har vi tatt en kjøre tur med bilen på dagtid litt rundt omkring bla. en tur ned til Sentrum av Orlando. Nå skjønner vi hvorfor folk har spurt oss hva vi skal ned dit og gjøre , det er jo her ved Point Orlando det skjer sier de hele tiden. Da har vi svart at vi gjerne vil se litt av sentrum og livet med restauranter og uteliv. I sentrum av Orlando by er det kun finans og andre kontorbygninger og en gate med restauranter og natt klubber, som de på informasjonen på vårt hotell mente kanskje ikke var oppe på mandager. Så når vi først har reist ned til sentrum og sett, er vi glad for at vi ble ved Point Orlando i går kveld.

Vi har hele tiden trodd at vi bodde litt utenfor der hvor ting skjer, men nå har vi skjønt at vi bor egentlig midt i smørøyet.

I kveld var vi på natt safari, og det var kjempe gøy og eksotisk. Vi kjørte ut på landsbygda og da mener jeg ut på landsbygda (helt til vi møtte et skilt hvor det sto dead end). Her kom vi til en kjempe stor farm hvor kuene gikk fritt på åkrene også trakk de ned til vannet om natten hvor alle alligatorene er (de lever et farlig liv).

Forskjellen på en alligator og krokodille er bla. størrelsen(krokodillen er sørst) og at alligatorene lever i ferskvann og krokodillene lever i saltvann, og de er bitre fiender.

Vi kom ut til denne farmen en og en halv time for tidlig, det hadde nok skjedd en misforståelse mellom oss og de på tiden. Men vi ble anbefalt å slå ihjel tiden på et lokal spisested som heter Shef Johns (vi hadde jo ikke spist ordentlig middag så det passet midt i blinken). Shef Johns er et bitter lite sted som vi forelsket oss i. Vel tilbake på farmen hvor de andre safari folkene hadde ankommet gikk vi igjennom sikkerhets rutinene før vi dro av gårde. Jeg må innrømme at jeg satt og tenkte "hvis det skjer noe med båten og vi må ta på redningsvesten og være i vannet, er vi angrepet av "Ali" og godt tygd før noen rekker å komme å redde oss opp fra vannet (vestene fikk vi heldigvis ikke bruk for).

Da vi er så mange som skal på natt safari er det to store båter som skal av gårde i kveld. I den båten vi sitter i er det en familie som også var på dag safari, men da var det kun far og datter med guide som reiste ut (liten båt) og med til historien hører det med at da de stoppet for å se på noen alligatorer var det en stor som angrep båten og prøvde å hoppe opp i den. Pappaen fortalte oss at datteren hoppet så å si opp til guiden som sitter litt høyrere enn sine passasjerer og faren selv hoppet sidelengs. Det hadde visst vært en tøff opplevelse, så datteren satt sammen med en venninne på kveldens utflukt og var vetta skremt.

Turen var FLOTT OG SPENNENDE for oss alle sammen i båten. Vi fikk til og med se noen av disse dyrene som vi alle har stor respekt for. Dette gjør vi gjerne igjen.

Ser dere ordentlig etter så ser dere at vi fikk utlevert vernebriller og hørselværn. Dette inngikk i sikkerhetsrutinene.

NB: Bakken syntes det er så kult å ha capsen i belte om kvelden (han syntes, ikke jeg). Hva syntes dere Maiken og Ørjan, ganske harry spør du meg?   :-)