fredag 3. juli 2015

28. juni - Ballstad

Vi fant til slutt en hytte i går kveld mitt i skogen ved Olderfjord S. Den er i privat eie og det var noen besteforeldre som passet huset som var hjemme, men de visste ikke hva de skulle ha i leie da barnebarne var på jobb i Svolvær og resten av familien var i Danmark. Vi ble vist hytta og vi valgte og ta hytta uten å få en endelig pris, vi skulle jo kun være der over natten. Den var helt OK (vi betalte tilsutt 300 kr for hytta).






Middagen i dag er biff, kokte poteter, salat og vin. Mmmmm, herlig.


Stua


Kjøkkenet


Inn til to soverom


her sitter vi ved kjøkken bordet (akkurat som et gammelt ektepar) og håper på å få øye på 
skogens vokter.


Bakkens på vei til hytta etter å ha hentet ting i bilen etter eks antall ganger frem og tilbake. Slik er det når en glemmer hele tiden.


Når jeg skulle legge nøkkelen i postkassen til eieren av hytta, kaste søppel i søppelkassen og da jeg satt meg inn i bilen, sier Øivind at det er noen ører som beveger seg innimellom trærne. Og de er for store til at de skal tilhøre hytte eiers hund. Han mener at det må være en elg. Jeg lukker døra og vi kjører sakte nærmere, og vi tror ikke våre egne øyne. Det er en elg ku, 10-15 meter unna der jeg står og kaster søppel. Når vi får tenkt oss om litt, så får vi en forklaring på hvorfor eiers hund står og gjør hele tiden. - Dette blir som i USA da vi var i sumpene og gubben sier "gå ut du, så kommer jeg etter", kjerringa først i tilfelle alligatorer, så får vi ta det der fra. I år er det "kast søppla du tilfelle elg, så tar vi derfra - det er en mann å ha med seg i krigen". 


Skogens vokter - elg kua.

Nå setter vi nesa for nok en rundtur i Lofoten før vi setter nesa mot Ballstad. Dagens etappe går mot Hauklandstrande, May-Britt`s sommer paradis. Vi kommer oss ut på E10 og kjører mot Å. Rett før vi kommer til Leknes tar vi av til høyre ut mot Hauklandstranda


Hauklandstranda ligger inne i Vikspollen.


Kjører man igjennom tunellen kommer en ut til Uttakleiv, nok en flott plass her på Lofoten.


Det er krystaller som gjennom årene kommer opp til overflaten som fjør at det er så fin og hvite strender i Lofoten. Med unntak av temperaturen i vannet, ER DET SOM Å VÆRE I SYDEN NÅR EN GÅR PÅ DENNE SANDEN.



Neste gang vi kommer til Lofoten skal vi også campe her ute.






Jeg må si meg enig med May-Britt at her ute var det flott. Det "blåser" alltid her på Lofoten slik vi oppfatter det i hvertfall, men Hauklangdstranda ligger lunt inne i en bukt og her er det et eledorado for campere. EN HERLIG PLASS.

Når vi kjører rundt her på Lofoten er det flott natur og landskap som møter oss hele tiden. 



Etter å ha vært på Hauklandstranda var det å kjøre ut på E10 igjen og denne gangen kom vi ut ved Ofersøy rett utenfor Leknes. Da vi kommer ned til Vareid, tar vi av til høyre ut mot Vikten, her ligger Glassblåserhytta. Nok en flott plass på Lofoten (håpet at jeg skulle finne meg noe å ta med hjem, men den gang ei).


I kjelleren her er selve Glassblåseriet.





Her er kafeen til Glassblåserhytta og den har mange hyggelige kroker med glass fra gulv til tak, slik at en får en fantastisk utsikt utover havet.

Etter å ha tatt Glassblåserhytta i øyesyn kjører vi tilbake til E10 for så å kjøre tilbake til Ballstad for innsjekk på vår første Rorbu her i Lofoten. Her skal vi være i hele 3 dager.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar